Am disuctat de-a lungul timpului cu multi investitori si am auzit destul de des in cadrul discutiilor convingerea asta de a nu vinde in pierdere orice ar fi.

Dar spre norocul meu, am avut ocazia sa discut de-a lungul timpului si cu investitori cu multa experienta care sunt in piata de peste 10 ani si am observat ca acestia nu au o problema sa-si asume din cand in cand si pierderi.

De ce nu vrem sa vindem in pierdere?

  • a vinde in pierdere inseamna sa recunosti ca ai gresit, ca nu ai avut dreptate, ca ai dat-o in bara – din pacate vrem din ce in ce mai rar sa recunoastem ca gresim
  • din punct de vedere psihologic durerea de a pierde este cu mult mai mare decat satisfactia de a castiga
  • traim cu speranta ca intr-o zi vom dovedi noi ca am avut dreptate, ca piata se va intoarce

Nu vand – astept sa-si revina

Se intampla adesea ca dupa ce investesti intr-o companie sa constati ca pretul actiunii incepe sa scada.

Scaderi de cateva procente sunt normale pe bursa, iar cu astfel de miscari ar trebuisa ne obisnuim si sa nu incercam imediat sa gasim explicatii.

Dar ce se intampla daca constatam ca scaderea pretului se apropie de 10%?

In astfel de sitatii consider ca investitorul ar trebui sa-si puna cateva intrebari:

  • De ce am investit in actiunile acestei companii?
  • Ce asteptari am de la business-ul acestei companii?
  • Ce a livrat compania pana acum?
  • Ce s-a schimbat de la momentul in care am investit eu?
  • Mai sunt valabile asteptarile mele?

In cazul in care constatam ca:

  • rezultatele nu sunt la nivelul asteptarilor noastre
  • au intervenit schimbari in afacerea companiei
  • perspectivele companiei se inrautatesc

Consider ca ar trebui sa ne despartim de acea companie.

Scadere vs Revenire

Mentinerea unei investitii intr-o companie care merge din ce in ce mai prost (din punct de vedere a rezultatelor financiare) sperand la nesfarsit intr-o minune pentru revenirea pretului ne va face pe termen lung mai mult rau decat bine.

Avand tabelul de mai sus si o scadere pe un anumit simbol din portofoliul vostru de 40%, puneti-va urmatoarele intrebari:

  • De ce ar putea creste cotatia acele companii cu 67% in perioada urmatoare ca eu sa-mi recuperez pierdere?
  • Ce ar trebui sa se intample ca brusc pretul sa creasca cu 67%?
  • Avand in vedere rezultatele si situatia afacerii din ultima perioada, poate aceasta companie sa vina cu ceva surprinzator incat sa creasca cotatia cu 67%?

Asta nu inseamna ca trebui sa marchezi o pierdere la primul semn ca actiunea scade!

Sfatul meu, stabileste-ti un prag de alerta. Daca actiunea ajunge la o scadere de X – reevaluez acea investitie folosind intrebarile de mai sus.

Costul de oportunitate

Exista si un cost pe care investitorii care spera intr-o revenire minune il platesc urmand aceasta filosofie de investitii: costul de oportunitate.

Imobilizand sume importante de bani in companii care performeaza prost (din punct de vedere a rezultatelor financiare) sperand ca intr-o zi piata le va da dreptate, ajung sa rateze oportunitati foarte bune de investitii.

Imagineaza-ti urmatorul scenariu.

Ai investit intr-o companie care din pacate raporteaza o serie de rezultate slabe iar cotatia intra pe un trend puternic descendent. Perspectivele afacerii se inrautatesc…

Tu esti hotarat sa mentii acea pozitie sperand intr-o revenire intr-o buna zi.

In tot acest timp, companiile din sectorul energetic distribuie dividende consistente iar alte companii contina sa surprinda piata cu rezultate in crestere accelerata.

Costul de oportunitate – reprezinta castigul potential pe care un investitor l-ar putea avea atunci cand mizeaza pe o companie in detrimentul alteia.

YouTube player