Atunci când vine vorba despre vehiculele electrice, inevitabil discuția se va extinde către producătorii de vehicule și industriile conexe (producători de baterii, producătorii și furnizorii de electricitate) dar și către mișcarea globală de a reduce emisiile de carbon și de a stopa poluarea și schimbările climatice.

Industria EV și Tesla

Automobilele electrice au existat încă de pe la 1800 însă planul ambițios al lui Henry Ford ca fiecare american să dețină un automobil Ford (echipat cu motor cu ardere internă) a făcut ca peste automobilul electric să se aștearnă uitarea pentru câteva secole.

În zilele noastre, când ne gândim la automobilul electric, primul nume care ne vine instantaneu în minte este Tesla.

Această companie și-a câștigat renumele în mod meritat, încă de la înființare (2003) având ca scop dezvoltarea de tehnologii menite să ajute la tranziția omenirii către mobilitatea electrică prin producerea de vehicule electrice cât mai accesibile la scară largă.

Primul model de automobil 100% electric produs de compania Tesla a fost Tesla Roadster lansată în 2008, o mașină sport premium destinată adoptatorilor timpurii. Modelele care au urmat au realizat deplasarea către automobile mai obișnuite, inclusiv berline și compacte, mai accesibile: Modelul S în 2012, Modelul X în 2015, Modelul 3 în 2017 și Modelul Y în 2020.

Pe lângă automobile electrice, compania Tesla mai produce și vinde panouri solare și acoperișuri solare pentru generarea de energie electrică și, de asemenea, baterii pentru stocarea staționară a energiei electrice destinate proprietăților rezidențiale și comerciale.

Livrările globale de automobile electrice ale Tesla în 2019 au totalizat 367.656 de unități, iar în 2020 Tesla a ajuns la 499.550 de vehicule livrate. Chiar dacă obiectivul declarat pentru anul 2020 a fost de 500.000 de unități vândute, acest număr a fost depășit în prima lună a anului 2021.

Rezultatele vânzărilor acestei companii au fost impresionante, numărul de livrări în al patrulea trimestru, de 180.570 de unități, a fost un nou record pentru companie.

Tesla a fost inclusă în indicele S&P500 în decembrie 2020 după ce a raportat patru trimestre profitabile consecutiv, fiind a șasea cea mai mare companie din acest indice la momentul includerii. Pe parcursul anului 2020 prețul acțiunilor Tesla a crescut cu 740%, iar începând cu luna decembrie 2020 capitalizarea de piață a companiei a devenit mai mare decât a următorilor nouă producători de automobile la un loc.

Această creștere incredibilă i-a determinat pe unii analiști precum Ryan Brinkman de la J.P. Morgan să sugereze investitorilor să fie prudenți deoarece compania Tesla a fost supraevaluată în mod exagerat.

Însă la ora actuală, Tesla este cel mai mare comerciant de EV din lume fiind pe primul loc chiar și pe piața de automobile electrice din China.

Vrei să investeși la bursă în 2022?

Ai nevoie de un cont de tranzacționare la un broker autorizat. Deschiderea contului se poate face acum, 100% online, în doar 5 minute, prin intermediul telefonului mobil.

Mai multe informații despre cum poți investi la Bursa de Valori București și la Bursele Internaționale găsești pe www.goldring.ro. Alege Goldring – intermediar autorizat pe piața de capital cu o experiență de peste 23 de ani!

Concurența din China

NIO

Concurentul direct al companiei Tesla este producătorul de vehicule electrice Nio, cu sediul în Shanghai.

Nio operează pe piața de vehicule electrice premium din China. Compania proiectează, produce la scară largă și vinde vehicule electrice premium inteligente și conectate, fiind promotor al unor inovații în tehnologiile de nouă generație, în conectivitate, în conducerea autonomă și inteligența artificială.

Nio a fost fondată în 2014 iar primul automobil electric produs a fost tot o mașină sport (EP9) în 2016.

Compania Nio a lansat, produs și comercializat câte un model nou în 2018 (ES8), 2019 (ES6) și 2020 (EC6), iar începând cu anul 2021 compania a anunțat că vor fi produse două modele noi (ET5 și ET7) iar în 2022 alte două modele (ES3 și EF9).

În luna ianuarie a acestui an, în cadrul evenimentului anual Nio Day producătorul chinez a prezentat o baterie bazată pe o nouă tehnologie care va oferi automobilelor electrice o autonomie de 1.000 km, și de asemenea a anunțat un parteneriat cu Nvidia având în plan să folosească tehnologia plăcilor video pentru îmbunătățirea proceselor de conducere autonomă.

De asemenea, Nio a dezvoltat o rețea de stații de încărcare pe tot cuprinsul Chinei numite Power Swap Station, un loc în care bateria descărcată a vehiculului sau pachetul de baterii poate fi schimbat imediat cu un altul complet încărcat, eliminând astfel timpul de așteptare pentru încărcarea bateriei vehiculului.

Ultimele rezultate raportate de companie au consemnat a șasea lună de livrări record, ajungând la un total de aproape 83.000 de unități.

Prețul acțiunilor Nio listate la bursa de la New York a crescut cu aproximativ 17% în prima lună a acestui an, în ultimile 12 luni înregistrând o creștere de circa 1.600%.

XPENG

Acești doi mari producători, Nio și Tesla, au creat un val de creștere și de popularitate a EV în China de care a știut să profite la maxim încă o companie chinezească producătoare de EV.

Este vorba despre compania XPeng (XiaoPeng Motors) cu sediul central în orașul Guangzhou, fondată în 2014. Deocamdată, această tânără companie produce două modele de EV, un SUV (Xpeng G3) prezentat în 2018 și un sedan (Xpeng P7) prezentat în 2019.

Vehiculele electrice comercializate de această companie sunt foarte populare în China mai ales în rândul tinerilor care sunt entuziasmați de prețul scăzut al acesteia.

Vânzările totalizează până în prezent peste 27.000 de unități, iar Xpeng G3 a pătruns și pe piața europeană, în decembrie 2020 fiind livrate 100 de unități clienților din Norvegia.

De la debutul său la NYSE în august 2020, ambițioasa companie de vehicule electrice a crescut cu mai mult de 157% datorită promisiunilor sale financiare și cererii tot mai mari pentru vehiculele sale elegante și cu prețuri competitive.

Nu doar investitorii cu amănuntul sunt interesați de acest producător debutant în industria EV. Pentru investitia în acțiunile Xpeng și-au manifestat interesul și mari companii sau entități de finanțare importante.

La începutul anului 2020, compania a strâns peste jumătate de miliard de dolari de la giganți precum Aspex, Coatue, Hillhouse Capital și Sequoia Capital China. Recent, Xpeng a atras încă 400 de milioane de dolari de la cunoscuta companie Alibaba, de la Autoritatea de Investiții din Qatar și de la Mabadala (fondul suveran de avere din Abu Dhabi).

Europa și sectorul de Vehicle Electrice

Marii producători de automobile din Europa de asemenea s-au înscris în această cursă a mobilității electrice, fiecare dintre companiile cunoscute având deja în producție cel puțin un model de EV.

Practic nu există în Europa producător de automobile care să nu aibă în producție și un EV.

Ca și în China (unde guvernul de la Beijing și-a propus recent ca EV să reprezinte 50% din piața auto a Chinei până în anul 2035), guvernele statelor europene susțin masiv tranziția spre EV ca urmare a Acordului de la Paris (2015) care este un acord global în care țările semnatare din toată lumea (194 de țări plus țările Uniunii Europene, marele absent fiind SUA) și-au luat angajamentul de a limita încălzirea globală “cu mult sub 2°C”, urmărindu-se neutralitatea climatică (zero emisii de dioxid de carbon) până în anul 2050.

Sectorul de Vehicle Electrice la început de 2021

În concluzie putem spune că industria EV este într-o expansiune accelerată, prezentând un interes crescut pentru investitorii mari, instituționali și fiind susținută consistent de guvernele statelor cu economii puternice.

Conform analiștilor de la Deloitte (companie prestigioasă de consultanță financiară și audit la nivel global) vânzările de EV vor continua să crească de la 2,5 milioane de unități în 2020 la 11,2 milioane în 2025 și ajungând până la 31,1 milioane de unități în anul 2030.

De asemenea, acești analiști preconizează că până în anul 2030 piața din China va reprezenta 49%, piața europeană 27%, piața americană 14% și 10% alte piețe din piața globală de EV.

Ne este foarte clar faptul că China a devenit cea mai importantă piață de vehicule electrice din lume, atât în ceea ce privește cererea cât și oferta insa, va fi cu siguranta, o sursă principală de componente pentru producătorii de autovehicule din întreaga lume.

De aceea, orice producător, pentru a fi considerat un jucător important pe piața vehiculelor electrice, trebuie să aibă succes în China.