Oferta derulată de operatorul telecom Digi a acaparat piața de la București pe tranșa investitorilor de retail ordinele sărind de 1 miliard de lei în ultima zi de subscriere cu discount de 7%. Interesul pentru ofertă a putut fi observat încă din prima zi, cele 534,000 acțiuni cu alocare garantată epuizându-se în mai puțin de 2 ore de la deschiderea ședinței de tranzacționare.

Vineri seara, în ultima zi de subscriere în care se putea beneficia de discount-ul de 7% ordinele și mărimea acestora a creat stupoare în rândul investitorilor. Oferta de acțiuni a ajuns după ora 20 sa fie suprasubscrisă de peste 22 ori iar indicele de alocare a ajuns să coboare sub 4%. Acest lucru înseamnând ca un investitor care a subscris pentru 100 de acțiuni va primi în urma alocării pro-rata doar 4 acțiuni.

Evoluție subscriere Digi Sursa: Intercapital Invest

Evoluție subscriere Digi Sursa: Intercapital Invest

Conform analiștilor de la Prime Transaction oferta derulata de Digi este cea mai interesantă ofertă după cea a Romgaz din 2013, mult peste oferta derulată de Electrica în 2014. Succesul ofertei este o încă o dovadă ca piața din România a ajuns la maturitate și poate aprecia și companii din sectorul privat, cu grad de îndatorare ridicat, cu drept de vot limitat, nedistribuitoare de dividende și chiar cu acțiuni de o clasă inferioară.

Studiu de caz  – IPO Medlife

Intrarea la tranzacționare a acțiunilor în data de 16 mai va duce la o presiune uriașă de vânzare creată de investitorii ce doresc să marcheze rapid acel discount de 7% oferit în primele zile de subscriere. Pentru a vedea cât de mare va fi presiunea de vânzare și cum ar putea reacționa piața în primele ore de tranzacționare pe data de 16 putem să ne uitam pe graficul de 2h a companiei Medlife ultima companie listată la BVB. Furnizorul de servicii medicale private a derulat o ofertă similară cu Digi, la finalul anului trecut, oferind un discount de 5% investitorilor ce au subscris în primele zile.

Grafic 2h IPO Medlife

Grafic 2h IPO Medlife

Dacă ne uităm pe graficul de 2h putem observa în primele ore o presiune uriașă de vânzare marcată de acea lumânare mare și roșie. Putem remarca deasemenea că imediat după aceea cotația companiei a început să urce atingând chiar și nivelul 26,9 peste prețul de listare de de 26 lei. Suprasubscriera uriașă în cazul Digi va face ca investitorii să primească doar o mică parte din acțiunile solicitate, așadar, o mare parte din bani le vor fi returnați în contul de tranzacționare în termen de 5 (cinci) zile lucrătoare de la închiderea perioadei de ofertă, conform prospectului. Având în vedere interesul uriaș manifestat de investitori și faptul că au putut să își retragă ofertele de subscriere în urma amendării prospectului dar totuși nu au facut-o (ordinele retrase reprezenând mai puțin 1,7% din volumul maxim de subscriere conform Profit.ro) mă aștept ca măcar o parte din acești bani returnați să se intoarcă în piață și să cumpere acțiunile Digi și după intrarea acestora la tranzacționare la fel ca în cazul Medlife.

Desigur, acești bani pot intra la fel de bine și în acțiunile companiilor deja listate, fiind disponbile în acestă perioadă o serie de oportunități la prețuri atractive. Prezența banilor și a cumpăratorilor s-a putut deja vedea în piață, Joi 11 Mai, mulți emitenți înregistrând aprecieri considerabile după o perioadă de stagnare sau chiar scădere.

Agentul de stabilizare al prețului

Un detaliu foarte important din punct de vedere a prețului, remarcat în oferta Digi și întâlnit și în ofertele Medlife sau Electrica, este agentul de stabilizare a prețului. Rolul acestui agent în cadrul ofertei Digi este luat de Raiffeisen Bank acesta jucând rolul de stabilizator de preț și în cazul ofertei Medlife. Agentul de stabilizare poate împrumuta acțiuni de la vânzători cu scopul de a stabiliza prețul de piață după listarea acțiunilor atunci când “apele devin tulburi”. 2,174,411 acțiuni pot fi împrumutate și apoi răscumpăratre din piață la un preț mai mai mic sau egal cu prețul final din ofertă. Potrivit analiștilor de la Prime Transaction din experiențele anterioare (Medlife și Electrica) prețul acțiunilor la finalul perioadei de stabilizare (30 de zile) a fost de fiecare dată mai mare decât cel din ofertă.