Toamna aceasta a adus un eveniment unic pe piața de capital din România, suprapunerea a 2 oferte publice de listare din domeniul privat și anume brokerul de asigurări Transilvania Broker și operatorul lanțului de restaurante KFC și Pizza Hut.

Publicarea prospectului de listare cu doar 1 zi înaintea listării a luat prin surprindere investitorii și brokerii de retail aceștia neavând timpul necesar pentru a face diverse calcule pentru evaluarea companiei. Studiind prospectul de listare am constat cu surprindere că oferta de listare destinată investitorilor de retail nu vine cu un discount așa cum am fost obișnuiți în ultima perioadă în cazul ofertei DIGI, Medlife sau AAGES sau cu un număr de acțiuni cu alocare garantată. Oferta vine în schimb cu un număr minim de acțiuni ce trebuie subscrise 100 de acțiuni ce ridică valoarea investiției minime în acțiunile Sphera la 3300 lei.

Rezultatele financiare publicate de companie în prospect sunt încurajatoare, analizând situația consolidată a rezultatului global al USFN România și Sphera pe ultimii 3 ani se poate constata o creștere atât a vânzărilor în restaurante cât și o creștere a profitului net de la un an la altul. Astfel, în 2016 vânzările în restaurante au ajuns la 417.5 mil lei în creștere cu  26,5% față de anul 2015 iar profitul net a ajuns la 48,7 mil lei în creștere cu 16,7% față de valoarea raportată în 2015. Rezultatele raportate pentru primul semestru al anului 2017 sunt de asemenea încurajatoare. Vânzările în restaurante arată o creștere de peste 25% față de perioada similară a anului trecut iar profitul net crește cu 22.3% la valoarea de 27,2 mil lei.

Rețeaua de restaurante este în continuă expansiune astfel că restaurantele tip KFC sunt prezente în toate orașele din România cu o populație de peste 100.000 de locuitori iar restaurantele tip Pizza Hut sunt prezente în majoritatea orașelor cu o populație de peste 200.000 de locuitori. De asemenea în 2017 compania a adus pe piața locală un nou brand de restaurante, inaugurând în București primul restaurant de tip Taco Bell. Brandul Taco Bell este unul dintre cele mai profitabile branduri de restaurante cu servire rapidă din America iar compania este încrezătoare că românii vor primi foarte bine noile meniuri de tip mexican.

Evaluare pe baza multiplilor

Pentru evaluarea companiei analiștii calculează de regula diverși indicatori folosind datele financiare ale companiei. Unul dintre cei mai cunoscuți indicatori de evaluare este indicatorul PER ce este interpretat de investitori ca fiind numărul de ani necesari pentru recuperarea investiției în cazul în care compania ar distribui integral profitul către acționari. Astfel, calculând acest indicator cu datele financiare pe anul 2016 folosind cele 2 limite de preț stabilite pentru listare redactorii publicației financiare economiczoom.ro au obțiunt o valoare de 26.2 pentru un preț al acțiunilor de 33 lei/acțiune și o valoare de 19.9 pentru limita inferioară a prețului de listare de 25 lei/acțiune. Dacă însă pentru calculul valorii PER se folosesc datele financiare raportate pe S1 din 2017 valoarea indicatorului PER scade pana la 17.9 pentru prețul de 25 lei iar pentru prețul maxim de 33 lei atinge valoarea de 26.6.

Valorile PER obținute par mari la prima vedere, investitorii pe piața de capital din România fiind obișnuiți de regulă cu valori PER în jurul valorii de 10 sau chiar sub acestă valoare dar înainte de a trage o concluzie trebuie totuși să analizăm și sectorul de activitate din care face parte compania. Pentru a evalua corect o companie analiștii recomanda compararea valorilor PER cu companii din același sector de activitate.

Astfel, conform agregatorului de date financiare gurufocus.com media valori PER a sectorului de restaurante la nivel global este de 25.04 ceea ce plasează evaluarea Sphera Group peste valoarea medie a sectorului dacă ne raportăm la limita superioară a intervalului de preț pentru listare (33 lei/acțiune) și puțin sub valoarea medie dacă ne raportăm la prețul de 25 lei/acțiune.

PER 2016Forward PERMedie sector
Preț 25 lei/actiune19,917,925,04
Preț 33 lei/actiune26,226,6

Un alt indicator des folosit de analiști în evaluarea companiilor este indicatorul EV/EBITDA. Acesta este interprerat de investitori ca fiind un PER dar la nivel operațional. Calculând valoarea acestui indicator în cazul Sphera Group obținem valori cuprinse între 12,7 și 17.5 în funcție de prețul acțiunilor și rezultatele financiare folosite în formula de calcul.

EV/EBITDA 2016EV/EBITDA S1 2017Medie sector
Preț 25 lei/actiune13,312,713,53
Preț 33 lei/actiune17,516,8

Conform datelor publicate de gurufocus.com media sectorului european pe segmentul restaurantelor în cazul EV/EBITDA este de 13,53.

Evaluare pe baza indicatorilor de profitabilitate și rentabilitate

Pentru evaluarea profitabilității analiștii calculează de regulă 2 indicatori:

  1. Marja netă ce arată cât reprezintă profitul net din cifra de afaceri realizată de companie. Mai exact, cât profit net generează fiecare leu obținut din vânzări. În cazul Sphera Group marja netă pe 2016 este 11,68% ce plasează compania mult peste media europenă de 2,91.
  2. Marja operațională este în opinia multor analiști cel mai important indicator de profitabilitate deoarece arată capacitatea companiei de a genera profit iar valoarea obținută nu este alterată de alte cheltuieli ce nu țin neapărat de afacerea în sine. În cazul Sphera Group marja operațioanlă pe anul 2016 a atins valoarea de 17.6% plasând și în acest caz compania mult peste media europeana de 5%.

Din punct de vedere a rentabilității capitalurilor proprii (ROE) Sphera Group stă de asemenea foarte bine fiind ajutată de modelul de buisness folosit să raporteze valori foarte ridicate de 56,7% cu profitul pe ultimile 12 luni sau chiar de 83% dacă folosim în formula de calcul datele de la finalul anului 2016. Aceste valori ridicate arată desigur o eficiență ridicată în utilizarea resurselor financiare.

Aș remarca pe final gradul de îndatorare moderat de 24% dacă am lua în calcul doar împrumuturile purtătoare de dobânzi și politica de dividend ce prevede pentru următorii ani un procent de distribuție a profitului de 95%. Astfel conform calculelor efectuate de redactorii de la economiczoom.ro randamentul dividendului ar putea fi între 4% și 5,3% în funcție de prețul la care se va încheia oferta.

Acțiunile Sphera Group, piperate dar foarte atractive

Chiar dacă din punct de vedere al rezultatelor financiare compania este foarte atractivă, folosind evaluarea comparativă pe baza indicatorilor de evaluare PER și EV/EBITDA arată că prețul de 33 lei/acțiune este cam piperat și duce la o supraevaluare a companiei. Totuși, tinânand cont de indicatorii de profitabilitate și rentabilitate ce sunt mult peste media sectorului european și gradul de îndatorare redus consider că prețul final al ofertei ar trebui să fie undeva peste 25 lei/acțiune.

Sursa: economiczoom.ro gurufocus.com Prospect Listare