Anul 2021 se anunță extrem de aglomerat din punct de vedere al noilor listări pe piețele internaționale, deja fiind anunțate numeroase companii importante ce caută finanțare pe piața de capital. Deși prima parte a anului 2020 a fost puternic influențată de criza sanitară, numărul de oferte publice inițiale (IPO) a crescut rapid în lunile următoare.

Astfel, numeroase companii și-au listat acțiunile, precum ZoomInfo (printre primele companii care au spart gheața, cu o ofertă de 8.2 miliarde de dolari), Snowflake (o companie din sectorul de cloud, listându-se cu o valoare de 33.2 miliarde de dolari și care a reușit să atragă interesul lui Warren Buffett), Airbnb (s-a listat pe finalul anului reușind să strângă 3,7 miliard de dolari).

Având în vedere interesul tot mai important pentru IPO, în continuare vom vorbi despre câteva dintre companiile care și-au anunțat intenția de listare în anul 2021.

Uipath

Cum am putea începe altfel decât cu primul “unicorn” românesc. Uipath este o companie specializată în automatizarea proceselor robotice, având ca motto “Facem roboți, astfel încât oamenii să nu fie nevoiți să fie roboți”.

Daniel Dines este fondatorul și CEO-ul companiei, fiind considerat primul miliardar în robotică. UiPath este interesată să se extindă după ce în perioada pandemiei multe companii din sănătate, retail și finanțe au fost nevoite să își reducă costurile prin automatizarea proceselor. Printre principalii clienți ce au apelat la serviciile UiPath se regăsesc CIA, forţele navale ale SUA, McDonald’s Corp, Duracell şi Swiss Re.

Principalii lor competitori sunt reprezentați de către Automation Anywhere. Totuși, având în vedere interesul tot mai mare pentru automatizare se consideră că giganți precum Microsoft ar putea ajunge să cumpere compania înainte ca aceasta să se listeze. După ce au reușit să strângă 750 milioane de dolari într-o nouă rundă de finanțare, valoarea companiei a crescut de la 3 miliarde de dolari în 2018 la 35 miliarde de dolari. În 2020 veniturile companiei au atins 400 milioane de dolari.

Robinhood 

A fost fondată în anul 2013 și a reușit să revoluționeze investițiile online, oferind o platformă ușor de utilizat și foarte populară printre investitorii tineri. Compania a fost prima platformă care au oferit comisioane zero la tranzacții nelimitate de acțiuni, obligațiuni și criptomonede.

Pandemia COVID-19 a ajutat la creșterea companiei, numeroase conturi noi fiind deschise imediat după oferirea de ajutoare de stat. Astfel, la sfârșitul anului 2019 erau înregistrați 10 milioane de investitori, la care s-au adăgat încă 3 milioane pe parcursul T1 2020.

Cu toate astea, compania a avut numeroase probleme, fiind investigată pentru faptul că nu a dezvăluit contractele sale cu firmele de tranzacționare de mare viteză, plătind o amendă de 65 milioane de dolari în decembrie, pentru că nu a căutat cea mai bună afacere pentru clienții săi. De asemenea, statul Massachusetts a depus o plăngere împotriva companiei pentru că aceasta nu și-a protejat investitorii fără experiență, iar FINRA și SEC investighează compania cu privire la întreruperea tranzacțiilor de o zi din martie 2020.

Robinhood ar putea debuta cu o capitalizare de 20 miliarde de dolari, Golman Sachs fiind aleși pentru a se ocupa de IPO. În aceeași idee, clinții Robinhood ar putea subscrie acțiuni printr-un program special direcționat.

Coinbase

Cea mai mare platformă digitală de tranzacționat cryptomonede din SUA, estimată a deține 5.4% din moneda Bitcoin aflată în circulație. În anul 2018 compania valora 8 miliarde de dolari. Cu toate acestea, popularitatea cryptomonedelor a crescut dramatic în ultimii ani, astfel, după vânzarea de acțiuni pe piața privată, compania a fost evaluată la aproximativ 100 de miliarde de dolari.

Anul 2020 a adus companiei venituri de aproximativ 1.3 miliarde de dolari, dublu față de anul precedent. Recent aceștia au achiziționat platforma de brokeraj Tagomi, urmărind a se extinde și în sectorul instituțional. Pentru investitorii tradiționali, acest IPO reprezintă o oportunitate de diversificare și în acest sector, fără să fie supuși volatilității de a deține fizic cryptomonede.

Având în vedere faptul că interesul pentru cryptomonede se află într-o continuă creștere, compania pare un câștigător absolut indiferent de monedele ce ajung să fie dominante. Coinbase se va tranzacționa pe Nasdaq sub simbolul COIN, iar listarea va fi una directă, compania neintenționând să angajeze o bancă pentru această operațiune.

Instacart

 Una din companiile care au profitat la maxim de pe urma pandemiei ca urmare a restricțiilor impuse de autorități. Aceștia au afirmat că au cunoscut o creștere fără precedent a cererii clienților pentru serviciile sale, fiind nevoiți să își dubleze forța de muncă pe parcursul anului 2020.

Compania operează un serviciu de livrare a produselor alimentare prin intermediul unei aplicații în SUA și Canada, fiind liderul de piață în acest sector. Mai exact, angajații Instacart sunt cei care se deplasează până la magazin, selectează și ambalează produsele pe care apoi le livrează pentru o taxă de livrare și o taxă de 5% pentru servicii.   Fiind lider de piață în acest sector, acest lucru se traduce prin acorduri cu peste 400 de comercianți și peste 30.000 de magazine, oferind o acoperire de peste 80% din locuințele aflate în SUA și 70% din cele aflate în Canada.

Cu toate acestea, compania se confruntă cu o concurență în creștere din partea altor companii de livrare (exemplu Uber) și cu o posibilă scădere a numărului de clienți în momentul ridicării restricțiilor actuale.

Pe 2 martie compania a anunțat o nouă rundă de finanțare de 265 milioane de dolari, evaluarea companiei ajungând astfel la 39 de miliarde de dolari, deci de peste două ori mai mult decât în urmă cu 5 luni.