În urmă cu câteva zile am avut plăcerea și onoarea de a participa la un eveniment periodic organziat de Transilvania Borker la Sinaia unde au fost invitați colaboratori și parteneri din toată țara. În cadrul acestui eveniment compania și-a prezentat rezultatele pe anul 2016 și a detaliat planurile și provocările ce pot apărea pe viitor odată cu introducerea diverselor directive europene. Cu ocazia acestui eveniment managerii companiei Gabriel Login și Dan Nicuale au reamintit intenția de listare la Bursa de Valori București, listare ce se apropie cu pași repezi.

Am profitat și eu de prezența la acest eveniment și am reușit să le adresez câteva întrebari celor 2 manageri.

Rareș Mihăilă: Cine este și cu ce se ocupă  Transilvania Broker?

Gabriel Login: După cum ne spune și numele suntem brokeri, brokeri de asigurare, și doar cu asta ne ocupăm pentru că odată legislația nu ne permite să facem altceva și în al 2-lea rând pentru că doar asta știm să facem. Suntem un broker care și-a început activitatea în 2006 avem 11 ani anul acesta, am trecut prin toate fazele ce trece o companie de la înființare și am reușit de câțiva ani buni să fim locul 3 în piața de asigurări.

Rareș Mihăilă: Pentru investitori e foarte important managementul companiei. Spuneți-ne câteva lucruri despre voi.

Gabriel Login: Eu am început să lucrez în asigurări în 1998, adică am aproape 20 de ani în acest domeniu, sunt inginer de meserie, inginer de autovehicule rutiere, am intrat în domeniul asigurărilor lucrând la Astra ca inspector de daune, după care am trecut prin mai multe societăți de asigurare iar în 2006 eram hotărât să o iau pe cont propriu am renunțat în a mai lucra pentru un asigurator și am înființat această companie. După 2 ani de zile Dan mi s-a alăturat și îl las pe el să se prezinte….

Dan Niculae: Eu sunt economist, am absolvit facultatea de comerț la ASE București. Începuturile mele în asigurări sunt tot undeva în anul 1998 dar pe un alt segment, asigurări de viață,  am lucrat în ING o perioadă, după care toată viața mea am făcut vânzări am construit echipe am construit rețele tot în parte asta de vânzări după cum spunea și Gabi după 2 ani m-am alăturat lui pentru ca împreună să construim ceva frumos. Construcția era deja, exista un broker destul de activ exista o societate competitivă așă că lucrurile nu erau decât de dus înainte. Practic la nivelul managementului eu zic că noi ne-am caracterizat în toți acești ani într-o parte destul de intuitivă în sensul în care am analizat atent piața, am analizat atent riscurile, am analizat atent direcțiile, de obicei nu am fost destul formali și am mers pe intuiția noastră, lucru care s-a dovedit foarte bun și care ne-a adus rezultate spectaculoase. Practic mi-aduc aminte de momentul în care am introdus emiterea electronică de RCA eram primul broker din piață care lucra deja electronic ceea ce în acel an a produs o creștere senzațională a volumelor de polițe încheiate, dat fiind faptul că eram pregătiți. Am mers în direcția corectă iar rezultatele au confirmat că am avut dreptate după care totă povestea a continuat în aceeași manieră culminând cu ultimii 3, 4 ani în care am conceput, am discutat, am agreat că ceea ce înseamnă piața asigurărilor pe lângă produsele clasice pe care totă lumea le vinde noi am agreat să mergem în zona de servicii conexe foarte mult, iarăși am făcut pionierat din punctul nostru de vedere și rezultatele nu au întârziat să apară. Aici am venit cu un departament propriu de daune, care oferă consiliere la un nivel foarte înalt clienților noștri, am venit cu un departament corporate dar structurat pe partea de suport, departament de sănătate mai ales de când polițele de sănătate au luat amploare în România precum și multe produse precum TransAsist care este un produs complex și extrem de elaborat despre care feedback-ul clienților este foarte pozitiv.

Rareș Mihăilă: Cu ce se diferențiază Transilvania Broker de concurență? Care este produsul care face Transilvania Broker sa fie o companie unică?

Gabriel Login: Nu este vorba doar de un singur produs este vorba de concepția noastră. Ideea e că oricine poate să vândă asigurări dar ce faci mai departe cu clientul respectiv, ce faci cu asigurarea respectivă. Nu este suficient să-i vinzi o asigurare și să te mai întâlnești cu clientul peste 1 an de zile când îi expiră polița. Noi am încercat să facem partea asta de servisare, care o facem gratuit în momentul acesta la alt nivel. Servisare înseamnă așa cum spune și Dan în primul rând creare de departamente noi, departament de daune, unde noi avem un departament de daune propriu cu call center unde orice client al nostru poate sa sune 24 din 24. Avem consilier de daune în orice județ, avem service-uri cu care avem contracte unități reparatoare unde putem îndruma clientul și putem să-i urmărim reparația. Avem departament sănătate, avem produse exclusive TransAsist-ul deci ideea e că am încercat să facem altceva și întotdeauna am fost pionieri și am încercat să inovăm în domeniul acesta.

Rareș Mihăilă: Ați anunțat listarea cu aproape 1 an în urmă, acum sunteți pe ultima sută de metri cu listarea. Care au fost motivele pentru care ați luat decizia de a vă lista pe bursă?

Garbriel Login: Motivele sunt bine cunoscute, probabil ca 90% din cei întrebați ar spune că au nevoie de capitalizare sau de bani. La noi nu acesta e răspunsul, în nici un caz, noi am plecat pe acest drum oarecum împinși din interior. Noi avem mulți colaboratori, avem 1500 de colaboratori, mulți dintre ei colaboratori mari cu activitate însemnată. Ei și-au exprimat în mai multe rânduri dorința de a ne fi mai apropiați, să pună umărul efectiv la bunul mers al societății și de aici a venit și ideea noastră. Era singura modalitate prin le puteam oferi acest drept, acest privilegiu și acesta a fost imboldul.

Dan Niculae: E o manieră corectă, e practic cea mai corectă variantă prin care poți să oferi transparență să satisfaci dorința colaboratorilor care au întrebat de-a lungul timpului cum ar putea să devină acționar. Mi se pare că cea mai corectă metodă e să te listezi la bursă. Până la urmă acest pas arată și maturitatea afacerii. După 10 ani am considerat că suntem maturi, că acestă companie în care noi am crezut și credem, până la urmă și acestă piață în care noi lucrăm a atins un prag de maturitate astfel încât să ne determine să alegem drumul listării. Eu cred însă ca acest pas va fi unul benefic atât pentru noi dar și pentru piață în general, pentru că cred că noi suntem deschizători de drumuri și probabil ne vor urma și alții, chiar mi-aș dori acest lucru.

Gabriel Login: Mai ales în ideea în care piața asta duce lipsă de credibilitate pentru că s-au întâmplat multe evenimente neplăcute dar eu cred că noi punem umărul la o creștere a credibilității prin faptul că un jucător din piață se listează la bursă. Până la urmă o să fie un câștig de ambele părți, și de partea noastră și a colegilor acționari pentru că noi clar că ne întărim echipa aducând lângă noi oameni valoroși și oameni care vor sta mult timp lângă noi fiind acționari. În plus și celelalte aspecte privind vizibilitatea, marketingul care îl facem.

Dan Niculae: Toată lumea implicată în fenomenul investițional știe că listarea la bursă aduce în primul rând transparență totală și cred că piața de brokeraj din România are nevoie de acestă transparență. Noi ne îndreptăm cu pași repezi către Europa, piața de asigurări se îndreptă în acestă direcție drumul acesta nu poate fi oprit. E lucrul ce trebuie să-l grăbim, e ceea ce trebuie să accelerăm pentru ca nimeni nu ne așteaptă. Noi suntem o companie transparentă. Am fost tot timpul, vom fi și în continuare, colaboratorii cunosc acest aspect. Din Transilvania Broker nu a plecat nimeni din cadrul managementului în cei 10 ani de activitate și aste spune extrem de multe lucruri despre nivelul de transparență și relațiile interumane din cadrul acestei mari familii.

Rareș Mihăilă: Ce veți face cu banii obținuți în urma listării?

Gabriel Login: Vindem 25% din acțiuni ceea ce însemnă 625 000 de acțiuni. Vânzarea se va face proporțional deci amândoi vindem. Avem multe proiecte în plan. Vin reglementările UE peste noi a căror implementare o să ne coste ceva, sunt scumpe de implementat, dar aceste reglementări odată implementate o să ne creeze un mare avantaj. Nu toată lumea o să reușească să le implementeze și nu toată lumea va reuși să ajungă la nivelul respectiv. Vrem să dezvoltăm partea de daune, de servicii conexe deci avem suficiente proiecte. Deci cea mai mare parte din bani se vor duce pe diverse proiecte ce dorim să le dezvoltăm.

Rareș Mihăilă: Care este politica de dividend a companiei?

Gabriel Login: În fiecare an am distribuit mare parte din dividende. Suntem o societate care în afară de investițiile în personal, în proiecte, pregătire profesională și în soft nu avem cheltuieli mari pe partea de retehnologizare. Așadar o mare parte din profit se duce în dividende care sunt distribuite acționarilor. În fiecare an am distribuit cel puțin 80 – 90% din dividende și nu vom schimba nimic din acestă politică de distribuire. Mai mult decât atât dividendele aferente anului 2016 încă nu au fost distribuite. Urmează să luăm acestă decizie după încheierea listării pe bursă.

Dan Niculae: Pentru noi ca și acționari practic nu se schimbă nimic. Ne-am pus întrebarea: Vine momentul listării, a 2-a zi ce facem? Ne trezim mergem la muncă, avem treabă. Intrăm într-o etapă, zic eu, mai frumoasă, mai elaborată, pe care cred ca abia o așteptam pentru că suntem tineri am muncit în compania asta amândoi. Compania a ajuns unde este datorită tuturor persoanelor implicate în acestă activitate și avem decât să mergem mai departe cu povestea aceasta, care e o poveste de succes în brokerajul românesc.

Rareș Mihăilă: Cum a fost anul 2017 pe piața de asigurări și cum vedeți viitorul pe acestă piață?

Gabriel Login: E o piață care se consolidează. Anul 2017 a început cu stângul pentru brokeri pentru că au fost niște prevederi legislative prin care s-au limitat primele de asigurare la polițele RCA ceea ce a dus la o scădere a comisioanelor și a dus la un întreg lanț care a plecat de aici. Noi am reușit să restructurăm portofoliul astfel încât să nu depindă de RCA și vă putem spune că suntem cel puțin la nivel anul 2016 din toate punctele de vedere.

Dan Niculae: Pot să va spun că datorită deciziilor ce le-am luat din timp dar și datorită echipei care a răspuns foarte bine solicitărilor am reușit să avem câteva creșteri semnificative în vânzarea de produse facultative în domeniul de sănătate unde avem creșteri de peste 62% în garanții, în răspunderi lucra care a făcut să căpătam un echilibru în partea de venituri. Astfel încât după 6 luni chiar dacă avem un scădere pe partea de RCA am compensat-o cu alte tipuri de polițe.

Gabriel Login: Concluzia e că vom închide 2017 cu profit foarte apropiat de cel din 2016.